Thursday, June 16, 2005

Ny trojan

Aftonbladets webbupplaga skriver om en storskalig hackerattack mot engelska företag och myndigheter.

Egentligen är det helt otroligt att vi litar så mycket på ett så osäkert system som windows. Sisådär 99% av alla virus, trojaner och spionprogram är riktade just mot microsofts system. Det enda vettiga vore att gå över till Linux, så varför gör man inte det?

Jag kan bara svara för mig själv, bekvämlighet! Att lära sig ett nytt system, skaffa ny programvara och ev konvertera en massa filer för att kunna använda dem i den nya datorn: aldrig i livet! Jag har gjort det en gång för en masa år sedan. Då bytte jag från mac till pc och det var jobbigt nog.

2 Comments:

Blogger Eva Agnes said...

Ja, varför går man inte över och skaffar sig en MacIntoshdator??
Det har jag tänkt länge för jag är så enormt trött på denna saktfärdiga Microsoft. Full av "skit" blir den också lätt. Mycket tid går åt till att rensa.
MVH
Eva

9:52 AM  
Blogger peanutring said...

Till emil.
Troligtvis inte.
Eftersom det är grundläggande skillnander mellan ett Unixsystem och ett Windowssystem.
Att man per automatik blir administratör i Windows sätter säkerheten på spel.
Ett flertal säkerhetsbrister skulle inte ha uppstått, eller åtminstone inte vara lika allvarliga om Windows hade haft liknande användarsystem som i Unix.
Där det är root (administratör) som har tillgång till diverse systemfiler, medans den vanliga användaren inte har tillgång att modifiera eller ersätta systemfiler.
Så som det skall vara. Varför skall man som vanlig användare ändra systemfiler? Det behövs inte, därför kan man ha ett speciellt konto med dessa behörigheter. Då minimerar man risken att skadlig kod exekveras och åsamkar skada.
Redan där minimerar man en stor del av säkerhetsproblemen.

12:17 AM  

Post a Comment

<< Home