Sunday, May 22, 2005

Vad gjorde Martin Stenmark för fel?

Jag bryr mig inte om vem som vann och vem som förlorade i eurovisionschlagerskiten. Jag såg inte på finalen igår, jag såg inte melodifestivalen och jag såg inte någon av deltävlingarna. För att vara helt ärlig tänkte jag inte ens på det förrän jag såg krigsrubrikerna på webbtidningarna idag. "Martin Stenmark ber svenska folket om förlåt". För vadå? Glömde han bort texten? Blottade han sig under låten? Slog han ner en funktionär? Nej, han hamnade på 19:e plats och Sverige får kvala in nästa år. Än sen då? Han vann melodifestivalen, vems fel är det? En massa svenskar som röstade på honom?

Ska vi ha låtar som garanterat vinner som överlåt melodifestivalen till skivbolagen. De kan trenderna och kan säkert plocka fram en karismatisk artist. En blandning mellan Fame factory och Idol, kanske. Annars får vi vackert foga oss i att resten av Europa inte alltid har samma smak som svenskarna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home