Wednesday, May 11, 2005

Alla dessa folksjukdomar

Alla dessa nya folksjukdomar. Jag har en bekant som drabbats av dem alla, inklusive elallergi. Det vore väl okey för min del, men det är det enda hon pratar om och det är det enda hon lyssnar på. Har man inte minst en svår allergi och ett par misslyckade operationer bakom sig är man en nolla i hennes ögon.

Så har det förresten alltid varit; i högstadiet snackade tjejerna mest om sina ledband och hälsenor och misslyckade bantningar och på öppna förskolan pratade samma tjejer om sina barns allergier och blöjeksem. Under tiden hade de dessutom dragit på sig diskbråck, magsår och värkande knän. Måste man bli sjuk för att delta sällskapslivet?

Det kanske är ett sätt för människor att definera sig själva: Jag heter Elsa, jag röstar på folkpartiet och handlar på ICA och jag har kronisk värk i höger armbåge.

Tidningarna rider på vågen och med nya larmartiklar: Har du DEN NYA FOLKSJUKDOMEN utan att veta om det? Hjälp finns! och hjälpen består ofta i nya mediciner. Det kanske är läkemedelsföretagen som larmar? Enligt susning.nu är en folksjukdom en sjukdom eller hälsoproblem hos minst 1% hos befolkningen. Alltså om 1 av100 lider av övervikt så är detta en folksjukdom?! Jag kallar det naturlig variation, jag.

Vad är det för konstigt med att en del har besvär av ryggvärk, migrän eller dålig mage? Det vore väl konstigare om alla var hundra procent friska. Och måste allt verkligen medicineras eller opereras bort? En tumört måste bort, det förstår jag men jag har bekanta som fläckvis ser ut som de varit ute i krig av alla operationsärr och det enda de lider av är trasiga ledband. Det kanske vore bättre att lämna dem i fred och acceptera att man inte kan vara i toppform jämt?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home