Thursday, May 05, 2005

Farlig skog

Skogen är farlig just nu. För mig, som alltid känt mig säkrare i en tät skog mitt i natten än i stan, är det som om en god vän drabbats av rabies. Överallt är det rotvältor, träd som knäckts på miten och där överdelen ligger inkilad lite löst i en grenklyka, och träd som ligger i sluttningar och kan ge sig i väg när som helst. Jag vågar inte gå mina vanda stigar den här våren. Vovven undrar varför han inte får jaga kaniner, de skuttar iväg in i skogen så snart han kommer tillräckligt nära. Det blir en konstig sommar det här.
Jag vill gärna tro att det finns troll och vättar och alla andra slags väsen. Undrar hur de har det nu? Blir de störda av alla skogsmaskiner som röjer upp, eller har de vant sig? Det finns inte så många riktiga skogar nuförtiden, det mesta är skogsplanteringar med träd i raka rader. Tråkigt, men så klarar de heller inte en rejäl storm.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home