Monday, May 16, 2005

Extremfeminster

När jag såg kvinnan från kvinnojouren i Umeå berätta på fullt allvar att sex och våld hör ihop och att de flesta män tvingar till sig sex, tänkte jag inte så mycket på extremfeminism som på en förvirrad gammal ogift faster som är livrädd för alla män. Som den gamla ungmön i Matador som till slut blev både fru och änka men ändå oskuld :-)

"Akta er för karlar! De är bara ute efter en sak." Rena femtiotalet.

En liten minoritet män våldtar och slår sina kvinnor, men de ställer till det för alla andra män. Jag har en bekant, en stor och stilig kille minsann, som blivit tvungen att sluta jogga kvällstid. Varför? Jo för att en del kvinnor som möter honom blir vettskrämda och springer över till andra trottoaren. De tror han är ute efter sex, men det enda han vill är att få bättre kondition. Han är en hänsynsfull man, trots sitt råbarkade yttre, därför joggar han nu bara i fullt dagsljus.

Fundemantalister är lika förvirrade och farliga vilken tro eller ideologi de än hänger sig åt. I detta fall var det feminsmen, men en form av feminism som jag gudskelov mycket sällan stött på hos folk i min omgivning.

1 Comments:

Blogger nataber said...

jag såg också lite ur den där dokumentären, det är kvinnor som hon som får tjejer att bli mer rädda än de behöver vara. alla män har inte benägenheten att våldta en kvinna & det var nästan att man tyckte synd om den stackars förvirrade tanten på burken (och på bästa sändningstid dessutom, ne fy). skönt att höra att fler håller med mig.

10:08 PM  

Post a Comment

<< Home