Tuesday, June 07, 2005

Nakenbilder på internet

Idag har jag läst flera bloggar och artiklar där man förfasas över att flickor skickar in nakenbilder till communitys. Varför tycker vuxenvärlden alltid att ungdomar är vilseledda? När jag var tonåring fanns inte internet och det enda sättet för mig att få lite uppskattande Kommentarer var att klä mig svart och kortkort och ägna flera timmar åt smink och styling. Tänk vad enkelt om det funnits ett ställe där jag kunde skickat in några sexiga kort och sedan kunnat logga in när jag ville ha lite uppmuntran. Det skulle gjort underverk för mitt vackliga självförtroende.

4 Comments:

Blogger Cassie said...

svar till kaleido:
Jag pratar om tonåringar, känner du någon tonåring som INTE har problem med självförtroendet? Jag gör det inte.

svar till Patrick:
Jag skulle tycka det var hundra gånger värre om någon spred min passbild till miljontals internetanvändare. Risken (eller chansen, hur man nu vill se det) att någon jag känner skulle se bilderna är nästan obefintlig.

8:13 AM  
Blogger Cassie said...

svar till Patrick: Exakt vad menar du med onda avsikter? Min erfarenhet av internet är att de flesta bara är intresserade av bilderna, knappt någon är det minsta intresserad av att ta reda på vem som poserar. Ändå är det så lätt. Visst kan det hända en del på internet men det kan hända en hel del på fester också. Som förälder skulle jag oroa mig mer för det sistnämnda.

11:37 AM  
Blogger Cassie said...

Svar till kaleido: det kanske inte välsignar ett utvik, men det förklarar. Vem behöver en välsignelse, förresten? Tonåringar har alltid sökt uppmärksamhet på ett elller annat sätt och vuxengenerationen har alltid förfasat sig.

11:43 AM  
Blogger Cassie said...

svar till Patrick: Pedofiler söker visst kontakt IRL, oftast med tjejer i tio-tolvårsålder. Det kan i stort sett varje tjej intyga, jag med. Fördelen när de söker kontakt via internet är just att de inte har direktkontakt på samma sätt som om de möter barnet på en strand eller i en affär.
Jag har varit ute på rätt mycket på chattställen och visst finns det killar som raggar. Såg ett reportage för något år sedan där en tjej utgett sig för att vara i tolvårsåldern och chattat på aftonbladet.se varje kväll i ett par månader. Hon fick fyra "napp". Om man chattat på aftonbladet.se någon gång vet man hur oerhört mycket människor som loggar in där. Fyra på ett halvår låter inte särskilt mycket. Det är nog farligare att släppa iväg barnen på stan.

Jag skulle tycka det var jättekul om någon hittade gamla nakenfoton av mig på nätet när jag är gammal och orkeslös och sitter på ålderdomshemmet. Det är annat än gamla skolfoton, det ;-)

11:59 AM  

Post a Comment

<< Home