Thursday, October 06, 2005

Allt är farligt

Det är inte lätt att handla mat nuförtiden. Salmonella i kyckling, ehec i nötkött och sallader, kvicksilver i insjöfisk, atomsopor i havsfisk, lamm är gulliga och allt som innehåller socker är livsfarligt. Jag stod framför kyldisken idag och skulle handla hem middagsmat, alldeles villrådig. Till slut köpte jag fryst pizza med skinka och champinjoner. När jag värmde den råkade jag läsa en artikel om trikiner i griskött och så, tja...

Vågar man köpa champinjoner förresten, de är ju så lika vit flugsvamp. Tänk om någon enstaka spor från vit flugsvamp grott i beståndet av odlade chaminjoner. Förr i tiden kunde jag leva på frukt och sallad och känna mig präktig. Men nu varnar forskarna för sockret som finns (naturlig) i all frukt och sallader kan ha ehec som inte går att skölja bort hur många liter källvatten man än öser över den. Så vad återstår?

If you cant beat them, join them.

Någonting garanterat onyttigt och gott är kladdkaka

Knäck 2 ägg och vispa ihop med med 3 dl strösocker. Smält så 100 g smör, låt svalna och rör ner i blandningen. Blanda 2 1/2 dl vetemjöl med 4 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och ett krm salt i en liten bunke för sig och rör sedan ner i smeten.

Smörj och mjöla en vid ungsfast form och häll ner smeten. Grädda i 200 grader i tjugo minuter.

Kladdkakan ska ha ett knäckigt skal och vara seg och krämig i mitten. Vill man vara riktigt våghalsig kan man servera den med vispad grädde och/eller vaniljglass.

1 Comments:

Blogger Fröken K said...

Efter din farliga lista på mat vill jag bara äta kladdkaka för resten av livet. Mitt recept är lite olikt ditt dock, men säkert lika god. Du har inget annat tips. :)

1:29 PM  

Post a Comment

<< Home